Saturday, January 31, 2009

perlukah BOIKOT!?



Ada yang bertanya, "jejak-sufi.....saya mengunakan produk USA kemudian ditegur oleh seorang sahabat, katanya boikot apa pendapat jejak sufi?...walhal nabi sendiripun tidak memboikot yahudi di madinah, mereka dibenarkan berniaga dan hidup dalam ama, ada hadis menunjukkan nabi pernah menerima daging dari seorang yahudi.....tetapi, saya ragu-ragu...pada kiraan saya semua yahudi adalah zionist, dan zionist itu sedang membunuh saudara kita?"

Alhamdulillah terima kasih keran bertanya. al-haqir jawabkan sekadar mampu shaja:

  1. Rasul junjungan mulia saw. menerima daging sembelihan ahlul-kitab bukan kafir HARBI yang memerangi islam seperti bani khurauzah ditika itu. Zionist adalah golongan harbi yang dilebelkan sebagai musuh didalam al-quran " TIDAKKAN SENANG TERHADAP KAMU KAUM YAHUDI DAN KRISTIAN SELAGI KALIAN TRIDAK MENURUTI AGAMA MEREKA".
  2. Keduanya, nabi sebenarnya ada melancarkan boikoit. senjata boikot adalah senjata yang ampuh sejak dahului lagi. ketika pasca Amun Huzni (tahun kepiluan) 3 tahun masyarakat muslim di Mekka kelaparan lantaran diboikot musyrikin. Kemudiannya nabi menegerti kekuatan kuasa boikot. lantas semasa di madinah nabi memboikot pasarraya yahudi dan membuka pasarraya kaum muslimin. akhirnya, teknik nabi berjaya dengan strategi perniagaan yang baik dan mengutamakan kepuasan pelaggan serta kejujuran...pasar muslimin menbdpat tempat dihati pengguna. akhirnya pasar yahudi terpaksa di tutup. yahudi kemnudiannya terpaksa menyewa tapak didalam pasar muslimin bagi memastikan kelangsungan perniagaan mereka.

No comments:

Powered By Blogger