Wednesday, November 26, 2008

Z dan Habib umar


Assalamualaikum…kali ini al-haqir ingin menitipkan sebuah pengalaman yang berharga buat seorang insan..

Insan itu bukan al-haqir, tetapi sahabat al-haqir..pada mulanya hubungan kami tidaklah serapat mana, ia berubah sesudah detik itu. Beliau mula beransur berubah bahkan diupgreadkan dirinya…meninggalkan kelongsong kesepian iman dan ketandusan ilmu…mindanya, imannya, ilmunya bahkan semangat dan fikrahnya melalui satu anjakkan paradigma yang tak disanggka…

“Dulu dia croi ja noh” seorang sahabat dari Kedah, menganalisis perubahan pada diri ‘Z’ (bukan nama sebenar)…Z dahulunya budak hingusan kini mula berjinak dengan perjuangan. Semangatnya yang membara sesuai dengan usianya yang muda. Kini watak keberaniannya membuatkan al-haqir mengimbau kembali kisah Rasulullah yang didokong oleh para sahabat yang 90%nya adalah pemuda. Z kini mula berjinak dengan usrah. Mula mendaftar diri sebagai anak buah al-haqir. Bahkan Z kini sudah cekap berhujah dan beristidlal (berdalil) dengan dalil-dalil al-aqli (akal) dan al-naqli (Quran dan al-hadis). Bukan sekadar itu, fikrahnya dalam soal dakwah dan perjuangan sudah kian cerah.

Kini beliau sudah mampu mengajak kawan-kawannya untuk berubah. Z sudah punya visi dan misi yang jelas. Kesanggupan mewakafkan diri, harta dan segala yang tersisa buat Allah dan rasul-Nya. Itulah Z, walau ditahap novice dalam perjuangan namun sudah mengagumkan naqibnya ini. Ketika usrah kami berombak kerana serangan dari pihak yang punya kuasa…beliau teguh membela, walau di gertak, hampir disisihkan keluarga Z teruskan refomasi dengan teknik lain. Baginya ‘ lawan tetap lawan’. Z banyak berjasa dalam bahtera usrah kami, dialah adik muda Jejak Sufi ini dalam usrah. Z mengerakkan kuasa pengaruh yang ada pada al-haqir semasa al-haqir di quarantine kan.

Apa sebenarnya yang terjadi, budak yang hanya suka berhibur, mengawan-mencari pasangan kini menjadi singa ngauman. Walaupun masih punya banyak kelemahan boleh saja ia digelar singa muda bagi usrah kami. Kisah bermula pabila seorang tokoh sufi kontemporari menjejakkan kaki ke pasentren kami. Membawa barakah yang diwarisinya dari keturunannya yang suci.

Ulama’ yang dimaksudkan adalah Al-Habib Umar B. Salim B. hafiz al-husaini al-hadrami. Ulama’ berdarah as-syahid Imam Hussain ra. B. Ali krw. , cucu Badrul tamam Muhammad saw. Ilmu dan hikmahnya diturunkan dari hati ke hati. Dengan keikhlasanya, kata-kata Habib Umar menyerap kedalam hati-hati yang mati, meresap masuk kedalam jiwa yang kelam dengan cahaya kebenaran ia membangkitkan kealpaan hati yang lena dibuai nafsu. Agaknya itulah apa berlaku kepada Z lantas sedar dan berubah. Terdetik dihatinya ini adalah seruan Ilahi kepadanya agar kembali dan meniti jalan Nabi Agung Muhammad saw. dengan barakah dan hidayah dari Allah Z bangkit lalu segera masuk kedalam saf perjuangan membela Allah dan rasulnya.
Al-Habib Umar bercerita tentang saidina Bilal (muaziin Rasulullah) dan kasihnya kepada Ahlul-bait. dengan imannya ia menarik perhatian pendengar, lantas membuahkan khusyu’…kali pertama kami mendengar tazkirah dengan linagan air mata…terasa diri kerdil dan hina…rindu dan cinta terhadap Allah dan rasulnya..ahlul bait dan para sahabat…sejak dari itu hati kami menjadi lembut dan mudah menagis dengan kata-kata yang membawa message kecintaan terhadap allah, rasul, ahlul bait , para sahabat, kaum muslimin dan perjuangan Islam.


“Itulah bilal,‘azan’nya hanya buat kekasihnya Muhammad nabi sekelian ummat…” kata-kata Habib Umar memuhasabahkan diri, sejauh manakah cintaku dan hidupku dipertaruhkan buat Nabi yang telah mempertaruhakan segala kesenangan hidup, malahan nyawanya buat memastikan diriku mengucap 2 kalimah syahadah. Syarahannya di akhiri dengan doa barakah darinya “sesungguhnya aku melihat dari jauh pasentren ini punya ‘Nur’…jika tidak…mana mungkin Prof. Syiekh Muhammad B. Alawi B Abbas al-maliki berkunjung ke sini berkali-kali” …

Apa yang bermain dihati ini adalah semoga Allah mempertahankan kami yang membela rasul-Nya, dengan harapan agar kami dikukuhkan diatas landasan nubuwwah ini dengan istiqamah. Semoga Allah berserta usrah kami, dan perjuangan ini. Kepada ‘Z’…teruslah berlari ke Tuhanmu, terkamlah musuh-musuh sehingga mereka rebah menyujud kepada dirimu. Musuh yang sebenarnya adalah: Syaitan , Nafsu, silauan kecintaan duniawi dan manusia yang tak layak digelar manusia.!!!

No comments:

Powered By Blogger