Tuesday, December 30, 2008

2008 Penutup yang sadis buat Malaysia & Dunia.




Sambutan maal hijrah 1430 disuburkan dengan bacaan al-quran diserata tempat. Pihak media elektronik tidak terkecuali mengambil bahagian. Maklumlah, setahun sekali bacaan al-quran diperdengarkan di stesen mereka. Tambahan pula kemangkatan Yang di_Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Ja’far disimpan sehingga 3 hari. Mungkin bacaan al-quran boleh merehatkan rohnya sekali pun jasadnya disimpan agak lama.

Tokoh-tokoh setiap negeri diberi pingat. Datuk Seri Harun Sani Zakaria pula mendapat anugerah tokoh Maal Hijrah Negara. Tahniah diucapkan. Beliau seorang yang berkarisma disamping kredibilitinya dalam memimpin dan menunjukkan keberanian dalam menyatakan kebenaran. Usianya yang lanjut tidak setanding jika dibandingkan dengan kekuatan dan keberaniannya. Sekali lagi tahniah diucapkan. Kepada pihak yang menganugerahkan pingat tersebut, al-haqir ucapkan terima kasih kerana membuat pilihan yang tepat. Beliau telah berkhidmat kepada kaum muslimin sejak tahun 1985 lagi. Fatwa- fatwa beliau bukan sekadar berani malah lebih rasional dan menepati kaedah fiqh syafieah jika dibandingkan dengan beberapa mufti yang lain seperti Datuk Dr. Asri Zainal Abidin (mantan mufti perils) dan Datuk Noh Gadut (Johor). Ketegasannya dalam memerangi IFC, SIS, Islam liberal, isu murtad tidak dapat lagi diragukan. Betapa besarnya jasa beliau.

Semasa ditemu bual mengenai isu Blogger yang menghina nabi, sambil bersahaja beliau menyindir “ liberal apa?. Sepetutnya jika liberal lebih terbuka, memerima semua fahaman, bukan menghina , kita (Islam) tidak pernah menghina mana-mana agama, tidak menghina Jesus pun….sepatutnya lebih tinggi kepintaran intelektual kita, lebih rasional pemikiran kita, tidak bertindak seperti binantang. Malangnya mereka ( diajukan kepada si jijik yang menghina Junjungan Besar Saw. ), makin tinggi kuasa inteleknya makin rendah martabat. Merendah sehingga ke tahap bintanang, merendah dari garisan kemanusian”. Benar kata beliau sepatutnya mereka yang mendakwa diri sebagai liberal ini memahami konsep convivencia.


Sekilas pandang dalam menyambut hijrah.

Datuk Noh Gadut mencadangkan beberapa personaliti dan selebriti antarabangsa dibawa masuk kedalam Malaysia dalam meraikan tahun baru hijrah 1430 ini.mereka temasuklah beberapa bekas tentera Amerika yang mendapat hidayah semasa misi penjajahan bumi Iraq, Yusuf Islam (Cat Steven), dan Michael Jackson . Mungkin ada baiknya sebagai pendekatan kepada masnyarakat kini. Tetapi rasanya lebih baiklah Michael Jackson itu tidak dibawa kerana beliau hanya menconteng arang kemuka Malaysia amnya dan Islam khususnya . Beberapa bulan lalu beliau ditemui keluar dengan menutup kepala anaknya dengan beg kertas, dan beliau berpakaian seperti wanita arab. Bagi pendapat al-haqir secara teorinya Jackson sudah psycho.





Kuasa hijrah, kuasa berubah.

Penghijrahan bukan sekadar Imigran (pemindahan dari satu lokasi ke lokasi lain). Rasulullah saw. membawa sesuatu yang lebih agung dari itu. Hijrah bukan sekadar perubahan kepada peningkatan diri, atau kemajuan negara. Ia lebih besar dari itu. Penghijrahan adalah bermaksud kuasa perubahan, reforms. Kuasa bererti kuat. Oleh itu Ummat Islam secara individu perlu mempunyai kuasa, negara Islam secara global pula perlu memiliki kekuatan.

Kuasa yang dimaksudkan adalah kuasa dari pelbagai aspek. Bagi negara ketenteraan yang utuh, kuasa perundangan Islam yang tegas, penguasaan ekonomi dunia adalah perkara yang perlu dititik beratkan. Bukannya soal politik yang makin hari makin memualkan. Minda muslim perlu ditumpahkan dan difokuskan kepada integriti, intergrasi, dan nilai- nilai yang murni yang lain dibawa oleh baginda seperti efektif, pro-aktif, produktif dll.

Kuasa hijrah bukan sekadar pembangunan individu, masyarakat mahupun negara yang bersifat material sahaja. Malahan yang paling penting adalah pendidikan kerohanian atau pendidikan jiwa. Mendidik masyarakat dan diri muslim menuju puncak keluhuran taqwa adalah sukar. Apatah lagi jika mendidik negara menjadi taqwa. Tetapi itulah gunanya kuasa hijrah. Hijrah mampu merubah segalanya. Masyarakat muslim Mekkah ketika sebelum berlakunya hijrah mereka merasa lemah dan ditindas. Selepas hijrah mereka berubah. Bilal kini bukan sahaja bebas mindanya dari dijajah kesedihan, jasadnya jua telah bebas dari kesakitan. Akhirnya membuatkan beliau menjadi peniaga yang berjaya.

Masyarakat muslim Mekkah sebelum berlangsungnya hijrah umpama tikus. Hanya keluar dimalam hari untuk beribadah. Namun kuasa hijrah membuatkan mereka berubah menjadi singa di medan perang. Jika dulu mereka hanya membenci penzaliman akhirnya mereka berjaya menentangnya bahkan merialisasikan keadilan di benua Asia, dan Afrika termasuk sebahagian dari Eropah.

Inilah ia kuasa hijrah. Kuasa berubah. Kuasa refomasi. Tinggalkan sengketa, kemalasan, ketamakan. Oraklah langkah besar. Cukuplah ummat Islam selama ini hanya berdiskusi , tunjukkan kepada dunia kita bukan sahaja mampu berdiskusi dan memutuskan resolusi, tunjukkan kita bukan sahaja mampu duduk dan bermuzakarah membuahkan fatwa lalu dipertikaikan oleh semua lapisan masyarakat., kita bukannya komuniti gergasi yang sering inginkan perpaduan disamping mengkafirkan sebahagian dari kita.Bahkan kita bukan seperti itu.

Ayuh kita nyahkan sikap negatif dan tanggapan sinis dunia. Bersatulah mengorak langkah. Binalah jambatan antara jamaah dan ideologi agar terbentuk sebuah monolitik dan integrasi,kerana yang menyatukan kita adalah kalimah tauhid yang satu. Kalimah yang diucapkan kita semua setiap kali bertasyahud. Kalimah itu bukan sahaja diucapkan bangsa kita atau golongan kita tetapi ummat Islam keseluruhanya termasuklah mereka yang kita benci selama ini. Kita disatukan oleh Allah dengan talian persaudaraan. Mengapa pula kita membina tembok persengketaan.

Ayuhlah kita ulangi hijrah Rasulullah dan para sahabat. Mereka tinggalkan berhala-berhala disekeliling kaabah, kita tinggalkan berhala didalam hati kita, berhala didalam perundangan negara yang dibina oleh mereka terdahalu atas dasar kejahilan . Berhala kenegaraan yang diajarkan oleh Barat semasa imperialisme pada tahun 1914. Hijrahlah dengan membina ketamadunan dan kemenangan. Binalah negara serambi Madinah Rasulullah. Binalah tapak dihati sebagai serambi para sahabat. Membina persaudaraan antara bangsa demi menegakkan negara. Bersatulah seperti Aus dan Khadraj. Komitedlah dalam persaudaraan ini seperti Ansar dan Muhajirin. Tidak kira apapun bangsanya melayu ataupun jawa. Manapun buminya Malaysia mahupun Arab. Bagaimanapun rupanya mancung mahupun kemek. Kita tetap satu dan perlu bersatu dibawah panji Muhammadiah.


Hadiah Zionist buat Gaza sempena Maal hijrah.

gambar : 27 dis 08, Tebing gaza










Kecuaian Mahmud Abbas dari parti Fattah dalam memerintah Palestine memburukkan lagi keadaan. Fattah masih gilakan darah saudaranya Hammas. Pengeboman dan keamukan yang mengila babi oleh yahudi terhadap saudara kita disemenanjung Gaza adalah hadiah buat mereka. Tamparan hebat kepada boneka yahudi di negara-negara arab dan ummat muslimin keseluruhannya. Mayat pasukan keselamatan Hammas ditemui bergelimpangan dalam keadaan mengerikan memberikan bara api kepada kemarakkan semangat jihad bagi mereka yang prihatin. Brigadier General Dan Harel berkata “ sempena tahun baru Hijrah, tumpuan kami (yahudi) adalah pejabat kerajaan, kilang, pejabat keselamatan dan banyak lagi kawasan yang dikenal pasti milik penyokong dab parti gerakan Hammas”














Iran, walaupun berakidah syiah…para ulama terkemuka dinegeri itu memberi mesej jelas kepada yahudi dan negara Islam apabila mendaftar diri sebagai sukarelawan untuk membantu Gaza selari dengan penglepasan laman web www. Rohaniatmobarez.com. Barisan Pembela Islam (FPI) pula mengumumkan sudah siap sedai mengahantar pasukan bantuannya dari Jakarta.

Dunia ummat Islam hanya menjadi penonton aksi keganasan yahudi. Mesir tetap konsisten dalam menutup sempadanya kepada adiknya palestien. Bukan sekadar sudah 2 tahun muslimin Palestine merana kerana terhalang memasuki Mekkah memalui sempadan itu, bahkan pelarian jua tidak dibenarkan menumpang teduh. Mesir lebih sanggup melihat saudaranya mati dihadapan mata mereka daripada menghulurkan tangan. Nampaknya bukan sekadar Annuar saddat, Perdana Menteri mesir kini juga berhati binatang. Mesir masih belum puas menghirup darah para pejuang, walaupun setelah dihidangkan darah para pemimpin mujahid seperti As-syahid Hassan al-Banna dan Syed Qutb. Mungkin Mesir adalah kembar kepada Turki, negara 2 wajah. Negara yang dimaklumkan di dalam surah ali-Imran ayat 100.

Kuwait dan Malaysia bersependapat. Mengutuk setiap kali serangan dilancarkan oleh Zionist. Tanpa bertindak mereka mempercayai rundingan damai antara 2 pihak sungguhpun jelas disebut dalam surah Baqarah dan ayat 120. dalam ayat 36 surah at-Taubah pula menjelaskan bahawa perjanjian damai bukanlah jalan penyelesainan dalam siri keganasan ini. Didalam film Lion for lamb, jua menunjukkan membela diri adalah ekspresi fitrah semula jadi apabila senator dalam film itu (dilakonkan oleh Tom Cruis) menyindir kepada pemberita yang bertanya kepadanya “apakah anda membalas serangan dengan perjanjian damai?”. Sikap Malaysia yang suka mengambil ringan dalam persoalan agamalah yang membuatkan ia dipandang sinis oleh agama lain sehiggakan penghinaan terhadap Nabi Muhammad berani dilakukan oleh rakyat Malaysia sendiri.

Al-haqir bukan mengajak masyarakat melayu khususnya untuk berperang di Malaysia menentak non-muslim. Tidak jua bermaksud menyokong radikalsme. Ini sekadar satu kesedaran bahawa semua kita yang menganggotai komuniti muslim tanpa sempadan ini perlu mengambil berat dan membantu saudara kita di bumi suci Baitul Maqdis dengan segala kudrat termampu bahkan tenaga ketenteraan jika diperlukan. Begitu jua isu ummat diselatan thai, 29 Disember lalu berita thai melaporkan 3 lagi pejuang Islam berjaya ditembak mati.

Untuk membagun kekuatan. Diri kita, keluarga , masyarakat dan seluruh negara Islam perlu melakukan penghijraan besar-besaran. Hindarkan selar-menyelar, hasad dengki dan segala sifat mazmumah. Binalah nilai positif (sifat mahmudah). Ceduklah ia dari lautan kesempurnaan Muhammad saw. yang pernah diceduk oleh para sufi terdahulu, yang pernah dihurup kemanisan dan kejayaannya oleh para ulama dan umara. Rasailah kesegaran, kemanisan penyatuan dan kejayaan dengan berhijrah ke lembah taqwa. Kerana dengan pembinaan taqwa ia melahirkan emisi dari Ilahi. Lahirlah daulah rahmat daulah taqwa, seperti disebutkan di dalam ayat 15 surah As-saba’ dan Al-a’raf ayat 56-58.

Sabda Rasul:

ﻋﻦﻋﺎﺌﺸﻪ ( ﺭ ) ﻗﺎﻠﺖﻗﺎﻞﺍﻠﻧﺒﻲ( ﺺ )ﻻﻫﺠﺭﺓﺒﻌﺪﺍﻠﻓﺘﺢﻭﻠﻜﻦﺠﻬﺎﺪﻭﻨﻴﻪﻭﺍﺬﺍﺍﺴﺘﻓﺮﺘﻢﻓﺎﻨﻓﻓﺮﻭﺍ

dari Aisyah ra. berkata : Nabi saw bersabda: sudah tiada lagi hijrah (perpindahan dari mekkah ke madinah di kira sbg. pahala) setelah pembebasan Mekkah, tetapi yang ada hanyalah (penghijrahan) Jihad dan Niat, sekiranya engkau dipanggil ke medan jihad maka bersedialah menyahutnya.
Disepakiti hadis ini.

Hadis bukhari dalam bab Jihad, muslim dalam imarah.

No comments:

Powered By Blogger