Tuesday, December 30, 2008

2008 Penutup yang sadis buat Malaysia (siri 2)



Pendidikan kesepian.


Sungguhpun dinafi oleh Timb. Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed anuar Syed Muhammad. Al-haqir tetap memadang isu yang diketengahkan oleh ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Tajudin adalah isu berat. Penafian dibuat dengan merujuk kepada bebarapa individu yang berjaya menempa nama negara melalui instutusi pendidikan. Tetapi penafian tersebut tidak merujuk kepada mejoriti. Kerana seseuatu penafian mestilah melalui proses induktif. Faktanya prestasi penuntut IPT sememangnya merosot. Jika merujuk sekitar tahun 1998 keterlibatan mahasiswa dalam arena politik menghanyutkan prestasi cemerlang. Namun para pelajar berdepan dengan suatu simptom yang dikotogorikan kronik oleh rasulullah saw. symptom tersebut adalah malas.

Masih belum cukup jika kita hanya membanggakan universiti Malaysia dibuka di London (LUOCE). Persektif kita sendiri terhadap diri masih belum cukup. Ia perlu dibuktikan dan diaplikasikan. Statistik menunjukan lambakan pengangur adalah lepas IPT. Malahan penuntut yang masih belajar sendiri mununjukkan prestasi yang kurang memuaskan. Baru-baru ini serbuan dibuat keatas kegaiatan merempit di bandatraya Ipoh, apa yang memeranjatkan 60% mereka terdiri dari pelajar berasrama penuh. Keputusan PMR yang keluar pada 30 nov tahun ini menunjukan peninggkatan pelbagai mata pelajaran kecuali geografi dan bahasa Arab. Mengapa begini, mengapa berlaku kegagawan dan kekacauan ini. Mengapa kecelaruan ini terjadi. Bukankah sepatutnya mererka yang berasrama penuh yang dianggapa cerdik lebih bermoral, begitu jua pelajar IPT. Malahan lepasan IPT banyak yang menganggur.

Hiburan yang mengajar.

Kita beralih mata kepada dunia hiburan. Golongan artis adalah idola remaja kini. Dari gaya bercakap, menyanyi higgalah cara berpakaian. Golongan ini menunjukan contoh yang amat baik sepanjang tahun 2008. Rancangan realiti Gadis melayu mengajar berhipokrit secara halus. Lagi yang mencuri perhatian, Abby menuntut cerai kerana suaminya Norman diketahui melakukan sesatu yang tidak sepatutnya. Zarina Ann Julie dibongkarkan bergambar separuh bogel sebanyak 2 kali. Ida Darina dan Fauziah Nawi dikatakan melakonkan vedio lucah, sungguhpun mereka berdua tegas menafikan. Faizal Tahir di “gam” sementara kerana menbuat aksi luar biasa melanggar adab dan tatasusila. Rosna Mad Arif secara terbuka menghina wanita suci Ummul Mukminin Sayditina Khadijah ra. Mawi tanpa segansilu bergurau senda dengan pasangannya Ikin diatas pelamin. Entah apa lagi perlu diceritakan.




puncanya.


Menghairankan dari manakah mereka ini, bukankah artis jua dating dari instutusi pendidikan sebelum ke dunia hiburan?. Mereka juga digilakan para remaja yang sudah semestinya sedang berda di dunia pembelajaran.

Kecacatan dalam proses dan sistem pendidikan menbuahgkan semua kecacauan ini. Riddah fikriah antara perkara utama perjuangan Sayyid Abul hassan an-nadwi, bagi beliau kesesatan adalah apabila metodologi barat diterima pakai sepenuhnya dalam pemikiran dan pendidikan. Oleh itu sisitem pendidikan islam yang maju dan terkedepan perlu diserapkan kembali kedalam pembelajaran Malaysia. Rukun ta’lim (pembelajaran),Ta’dib(pembentukkan), tadrib (pengaplikasian), seperti yang diajarkan oleh al-marhum Syiekh niamat yusuf (tokoh cendikiawan Islam Kedah: mati 2003) antara perkara yang perlu dikaji dan dinilai untuk diserap masuk kedalam pendidikan Malaysia agar menjadi cemerlang dan gemilang. Sememangnya, pendidikan islam telah dibuktikan keberkesanannya oleh sejarah. Tokoh-tokoh dan para cendikiwan Islam terdahulu antara produk pendidikan yang berkesan. Kecerdikkan Intelek (neocortex) di samping emosinal (terletak pada (lymbics system) diseimbangkan dengan kecerdikan spiritual (temporal obe).


tinta
Jejak Sufi

No comments:

Powered By Blogger